De minimaregelingen moeten een stuk eenvoudiger te krijgen zijn.

1.     loket, 1 bewijs en gewoon je kunnen inschrijven zonder kosten bij de bibliotheek, een aanvraag doen bij stichting leergeld of zwemmen.

Verder moeten er meer en betere regelingen komen voor bijzondere bijstand. In de regio is Wassenaar de gemeente met de minste hulp aan minima.

Het inkomen van een aanvrager moet gebaseerd zijn op de inkomensverklaring (vroegere IB60-verklaring) van de belastingdienst om kwijtscheldingen voor bijvoorbeeld gemeentebelastingen en rioolrechten te krijgen.

Wassenaarders verdienen betere voorrangsregels voor woningen in Wassenaar. Jongeren, mensen met een handicap of beperking of mensen onder de 55 jaar hebben te veel concurrentie met buiten Wassenaarders.

Wassenaarders moeten met al hun vragen zonder afspraak terecht kunnen op het gemeentekantoor. De Wassenaarders moeten door de ambtenaren geholpen worden en niet doorgestuurd naar een invulloket bij een organisatie. De privacy moet bewaakt blijven en de zorgplicht van de gemeente serieus genomen worden door de gemeente.

Er moet een jeugdconsulent beschikbaar zijn voor aanvragen, vragen, klachten en alle andere zaken die jongeren nodig hebben. Zowel voor bijvoorbeeld een aanvraag voor hulpmiddelen als voor inkomensvragen

Sporten met een handicap of lichamelijke beperking moet net zo makkelijk toegankelijk zijn als voor een niet gehandicapte of lichamelijk beperkte. Zowel de weg ernaar toe als het meedoen moet de norm zijn.

Wassenaar kan, wil en moet zelfstandig blijven. Een fusie met Leidschendam-Voorburg, Den Haag of Leiden zorgt ervoor dat Wassenaar geen zeggenschap meer heeft in hoe zij om wilt gaan met de burgers. Er zijn al te veel voorbeelden van “grote steden problematiek” met wachtlijsten, te ver van de burger afstaande beslissingen en het gemakzuchtige behandelen van een kleinere fusiegemeente in het grote geheel.

Het OV is voor Wassenaarders een slecht georganiseerd geheel. Op dit moment is nog steeds de toerist de leidende draad in het geheel. Wassenaarders willen naar het station Voorschoten zonder overstap op Leiden, een busverbinding met Leiden die elk kwartier gaat, een rechtstreekse busverbinding met Leidschendam. Om een gemeente CO2-vrij te maken zal er ook gezorgd moeten worden dat de Wassenaarders geen toeristische route moeten rijden met het OV om bij hun werkplek of onderwijs aan te komen.

De angst voor bezuinigen op maatschappelijke functies zoals een bibliotheek blijft altijd aanwezig. Fractie Wassenaar wil dat juist zulke belangrijke organisaties blijven bestaan en samen blijven werken in een korte lijn. Ook letterlijk. Om een kinderopvang bijvoorbeeld te plaatsen in hetzelfde gebouw als een bibliotheek, een dansschool, een muziekschool, studieruimte, theater, en zo voort, kan er optimaal gebruik gemaakt worden van bijvoorbeeld de Warenar en worden de kosten voor de gemeente aanzienlijk lager.

Pleegkinderen tot 21 jaar.

Jongeren die officieel geregistreerd zijn als pleegkind voor hun 18e jaar en ingeschreven staan bij het pleeggezin in Wassenaar, vallen vanaf dit moment onder de wet Werk en Inkomen, Wajong of Wet Studiefinanciering 2000.

Via de Wet Werk en Inkomen en dan met name de Bijzondere Bijstand, willen wij dat pleegkinderen net als jongeren met een chronische ziekte of lichamelijke beperking die studeren steunen in hun onderwijsontwikkeling.

Bij het volgen van een opleiding aan het hbo of wo tot en met de eerste master, wordt maandelijks tijdens de ingeschreven periode met terugwerkende kracht het wettelijk collegegeld voor de helft vergoed.

Zo wil Fractie er zorg voor dragen dat elke jongere de kans krijgt om zich maximaal te ontwikkelen en alle kansen krijgt en mee kan doen in de maatschappij.

Voor pleegkinderen/jongeren met een beperking/chronische ziekte in een minimagezin willen wij een boekenpakketvergoeding net als stichting leergeld doet voor <18 mbt pc etc.